لینک کوتاه  :
    http://url.qums.ac.ir/markazTakamol

     مرکز جامع تکامل کودکان

    وضعیت زندگی در طول دوران شیرخواری و ابتدای کودکی تاثیر قابل توجهی بر تکامل کودکان دارد. شیرخواران و کودکانی که دارای مشکلات فیزیکی (جسمانی) یا محیطی هستند، برای آن که تکامل مطلوب و مناسبی داشته باشند، نیازمند توجه ویژه ای هستند. این کودکان نسبت به سایر اطفال بیشتر به اختلالات تکاملی یا تاخیر تکامل دچار می شوند و این امر خود زمینه ساز بروز انواع و درجات مختلفی از معلولیت های حرکتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی و بینایی در آن ها می شود. برای پیشگیری از این امر لازم است با تشخیص زودرس مشکلات آن ها و انجام مداخلات به موقع، از بروز تاخیر یا اختلال تکامل جلوگیری کنیم. هدف ما این است که با یک برنامه غربالگری مناسب، کودکانی که روند تکاملی غیر طبیعی دارند را سریعتر تشخیص دهیم تا بتوانیم با مداخله به موقع در جهت اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان گام برداریم و نهایتا از بروز معلولیت کودکان پیشگیری کنیم.

     در همین راستا برنامه غربالگری اختلالات تکاملی کودکان زیر 5 سال، به ویژه شیرخواران پرخطر در سطح کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت استان در حال اجرا می باشد. به این صورت که پس از مراجعه کودکان به مراکز ارائه خدمات بهداشتی براساس دستورالعمل برنامه و سن کودک، یا سؤالات حیطه های تکاملی مطابق با سن کودک پرسیده می شود و یا پرسشنامه ASQ (پرسشنامه سنین و مراحل تکاملی کودکان) همراه با ارائه آموزش های لازم به والدین تحویل می گردد تا در منزل توسط والدین همراه با بازی و انجام فعالیت ها، تکمیل و ظرف مدت یک هفته به مراکز عودت گردد. سپس طبق نتایج سؤالات شفاهی یا پرسشنامه فیزیکی، اقدامات امتیازدهی توسط مراقبین سلامت و بهورزان انجام می¬شود و کودک جهت تصمیم گیری وضعیت تکامل به پزشک مرکز جامع سلامت ارجاع داده می¬شود. در صورت نیاز به بررسی بیشتر، کودک به مرکز تخصصی رشد و تکامل کودکان (واقع در بیمارستان کودکان قدس قزوین) ارجاع می گردد و پس از انجام تست بیلی و ویزیت تخصصی تکاملی و دریافت راهکارهای مرتبط، طبق نیاز به تیم توانبخشی (کاردرمانگر، گفتاردرمان و شنوایی سنج) و متخصصین سایر حوزه ها (فوق تخصص مغز و اعصاب، روانپزشک اطفال، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان و ....) ارجاع می گردند.

     در حال حاضر عناوین خدمات ارائه شده در مرکز به شرح ذیل میباشد: 

    •  پذیرش و تشکیل پرونده برای کودکان ارجاعی از واحدهای بهداشتی
    •  سنجش تکامل کودکان با تست تکاملی تشخیصی بیلی
    •  ویزیت تخصصی توسط پزشک متخصص دوره دیده تکامل
    •  گفتار درمانی
    •  کاردرمانی
    •   شنوایی سنجی
    •   مشاوره روانشناسی کودک و والدین
    •   بازی درمانی (CCD: child care development)

    لازم به ذکر است خدمات فوق با تکمیل فضا و امکانات گسترش خواهد یافت.


     تماس با واحد

      آدرس:  قزوین - چهارراه ولیعصر(عج)- بلوار شهید بهشتی – ابتدای فلسطین شرقی – مرکز آموزشی درمانی کودکان قدس کدپستی 3415914595

      تلفن بیمارستان:  10-33334807-028

      شماره تماس داخلی واحد کاردرمانی:  399
      شماره تماس داخلی واحد گفتاردرمانی:  391
      شماره تماس داخلی واحد شنوایی سنجی:  338
      شماره تماس داخلی واحد تست بیلی:  392
      شماره تماس مستقیم مرکز جامع تکامل کودکان:  33344410-028, 33369421-028 و 09306919093 (خانم مداح علی)
      نمابر:  33344088 - 028

      لینک آدرس کوتاه شده صفحه:  http://url.qums.ac.ir/markazTakamol

    6.1.8.0
    گروه دورانV6.1.8.0